Cum digitalizezi o economie

Nevoia de digitalizare în rândul companiilor din piaţa locală nu e o noutate, însă pe fondul actualei crize sanitare a devenit mai acută decât oricând. Pentru a răspunde acestei carenţe, Vodafone România a implementat recent V-Hub, o platformă lansată la nivel de grup, care oferă consultanţă, informaţii şi soluţii concrete IMM-urilor aflate în impas. Cum pot beneficia companiile de sprijinul acestui instrument?

„Din păcate, în continuare nu suntem printre cele mai digitalizate ţări din Europa în zona IMM-urilor, din contră”, aminteşte Mihnea Rădulescu, director Enterprise Business Unit, Vodafone România, de o problemă foarte prezentă în piaţa locală. În paralel, el face referire şi la indicele economiei şi societăţii digitale (DESI), care urmăreşte progresul ţărilor Uniunii Europene în ceea ce priveşte competitivitatea lor digitală, şi care, în 2020 a plasat România pe locul 27 în ceea ce priveşte integrarea tehnologiei digitale de către întreprinderi, cu mult sub media UE. Mai mult, raportul DESI arată că întreprinderile mici şi mijlocii din piaţa locală sunt în urma companiilor mai mari în ceea ce priveşte adoptarea aproape a tuturor tehnologiilor şi doar 11% din totalul IMM-urilor româneşti fac vânzări online, faţă de media UE de 18%. În plus, doar 5% din cifra de afaceri a acestor businessuri vine din comerţul electronic, comparativ cu media de 11% înregistrată la nivelul Uniunii Europene. „Această statistică arată că există o nevoie uriaşă de instruire, deoarece de multe ori companiile nu ştiu ce înseamnă acest cuvânt – digitalizare, şi există foarte puţine cunoştinţe legate de cu cine trebuie lucrat pentru a putea face primii paşi în această direcţie”, susţine Rădulescu. În opinia sa, e important cum transmitem informaţia, cum vorbim cu aceşti antreprenori, cum vorbim cu companiile mai mici, în aşa fel încât să înţeleagă beneficiile digitalizării, direcţia în care trebuie să investească, de ce trebuie să facă asta şi cu ce îi ajută fie în supravieţuire, fie în creşterea competitivităţii lor pe piaţă.

În continuare, Rădulescu susţine că, deşi e foarte apetisant să ne gândim la companiile mari, la brandurile mari, care au soluţii din ce în ce mai sofisticate, unde într-adevăr putem vorbi de inovaţii la nivelul online-ului, lumea aceea este deja una cu care noi, ca persoane, avem deja contact, consumăm de la acele branduri şi nivelul de sofisticare e foarte mare. „Trebuie să nu uităm că aceste IMM-uri şi companiile mai mici reprezintă peste 50% din contribuţia în economia românească şi peste 60% din angajările din România. Cred că e extrem de relevant şi cred cu tărie că într-o economie competitivitatea vine şi din această zonă. Trebuie ajutată pentru că altfel, pe măsură ce trece timpul, acest decalaj faţă de companiile din alte ţări devine din ce în ce mai mare şi competitivitatea scade.” Acesta, adaugă el, e principalul scop, principala intenţie a V-Hub: de a-i ajuta tocmai pe aceşti întreprinzători, companiile ceva mai mici, care îşi permit mai puţine lucruri şi care deocamdată nu înţeleg ce înseamnă digitalizare şi cu ce îi poate ajuta. „Şi când spunem IMM-uri, conform definiţiei europene standard, ne referim la companii de până la 250 de angajaţi. Cu siguranţă nu ne limităm la aceste companii. Cum spuneam, aveam clienţi în zona companiilor strategice, dar acolo discuţiile sunt de altă natură. Deja majoritatea companiilor respective au soluţii mult mai avansate decât cele despre care vorbim. De aceea, V-Hub este focusat către companiile cu până la 250 de angajaţi”, notează reprezentantul Vodafone. Potrivit lui, cea mai mare nevoie de digitalizare o au micii antreprenori, companiile de până la 100 de angajaţi, care pot lua soluţii standardizate şi le pot folosi cu succes şi cu o contribuţie semnificativă în value chain-ul lor.

Lasă un comentariu

X